Dryckesbranschens klimatpåverkan minskar visar en ny rapport från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI).
Dryckesbranschens klimatinitiativ (DKI) har idag 57 deltagare. Tillsammans står dessa för närmare 84 procent av dryckesvolymerna i Systembolagets fasta sortiment. Förra året var siffran 80 procent. 2020 var ett omskakande år på grund av pandemin, med stora utmaningar i hela kedjan från odling, produktion, logistik till försäljning och fram till slutkunden.
– I likhet med förra året har arbetet gjorts under pressen av en rådande global pandemi. Trots utmaningar har Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) vuxit i antal deltagare och visat på framåtskridande. Vi är på väg mot målet och känner oss stärkta i tron på att samverkan är nyckeln till framgång, säger Anna De Geer VD för SVL, Sprit & Vinleverantörsföreningen.
– Resultaten i årets rapport visar på steg i rätt riktning. Vår klimatpåverkan per liter dryck är låg och har minskat sedan första rapporteringen för verksamhetsåret 2018, säger Anna-Karin Fondberg, VD för Sveriges Bryggerier.
Resultatet i rapporten är ett viktigt steg mot det långsiktiga målet att branschen ska vara klimatneutral 2045. Nytt för i år är att DKI i samverkan har satt upp fyra övergripande mål fram till 2030:
1. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter i utlandet.
2. 100% resurseffektiva och materialåtervinningsbara förpackningar
3. 100% förnybar el och energi i den egna verksamheten samt en ökande andel i hela leverantörskedjan
4. En strategi för mätbar primärproduktion och odling
– Vilka de långsiktiga konsekvenserna av pandemin blir vet vi ännu inte, men både företag och beslutsfattare i Sverige, EU och globalt pratar om en grön omstart. Det gör även deltagarna i DKI. Genom vårt gemensamma initiativ vill vi inspirera och sporra varandra till att fortsätta hålla hållbarhet högt på agendan, säger Sara Norell, Direktör Sortiment, Inköp & Varuförsörjning på Systembolaget.
Ta del av rapporten här.