Trots en kraftig ökning av Systembolagets försäljning sjönk alkoholkonsumtionen i Sverige med 6 % under pandemiåret 2020.
Det framgår av preliminära uppgifter som CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning), har presenterat.
– Minskningen beror framför allt på en kraftigt minskad resandeinförsel och lägre försäljning på restauranger, säger Björn Trolldal på CAN i en kommentar.
Införseln i samband med resor minskade med 64 %, räknat i ren alkohol.
– Vi ser även en minskning i köp av smugglad alkohol, säger Björn Trolldal vidare.
– Dessa köp minskade med 44 %. Ökningen av Systembolagets försäljning uppgick till 11 %.
I tabellen redovisas den totala alkoholkonsumtionen uppdelad på de olika källornas andelar under 2020 i ren alkohol, och motsvarande andelar 2019.
Källa | Andel 2020 | 2019 |
Systembolaget | 76 % | 65 % |
Restauranger | 7 % | 10 % |
Resandeinförsel | 5 % | 12 % |
Folkölsförsäljning | 5 % | 4 % |
Köp av smugglad alkohol | 3 % | 6 % |
Hemtillverkning | 2 % | 2 % |
Internethandel | 2 % | 1 % |
Summa | 100 % | 100 % |
Hela rapporten kan hittas här.