Lucia – en saffransdoftande dag som skapar välfärd
Foto: Mostphotos

Lucia – en saffransdoftande dag som skapar välfärd

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Beräkningar visar att försäljningen av lussebullar den 13 december 2019 skapade skatteintäkter som kan finansiera till exempel 28 000 undersköterskor i hemtjänsten. I år blir lucia extra viktig.

Förra året njöt hela 59 % av svenskarna av en eller fler lussebullar på luciadagen. Totalt åts 8,2 miljoner lussebullar bara under luciadagen enligt en beräkning branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer gjort utifrån en undersökning utförd av Gfk.

I år ligger luciadagen, precis som Kanelbullens dag gjorde, på en söndag, vilket oroar branschen. I fjol blev fyra av tio (39 %) av de som åt en lussebulle på luciadagen bjudna av sin arbetsgivare. Sveriges bagare & konditorer hoppas därför att privatpersoner i år tar en söndagspromenad förbi det lokala bageriet för att njuta av en nybakad bulle.

– I Sverige älskar vi att fira våra högtider med unika bakverk. Det märks framför allt på den rusning det är till landets bagerier och konditorier på lucia, kanelbullens dag och fettisdagen. Det är dagar då bagerierna brukar ha svårt att hinna med. I år kämpar många lokala bagerier för sin överlevnad och jag uppmanar därför alla att både få och ge lite extra julstämning genom att besöka sitt bageri för att köpa lussebullar. Branschen vill också passa på att tacka alla kunder som stödhandlat under året och på så sätt hjälpt bagerierna att kunna fortsätta hålla öppet och behålla sina anställda, säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer.

Coronapandemin har drabbat branschen hårt. I snitt uppskattas hantverksbagerierna ha tappat 40 procent av sin försäljning och några bagerier har tappat så mycket som 90 procent. Många har stöttat sitt lokala bageri under krisen, vilket branschen är mycket tacksam för.

– Lucia är en högtid som är viktig för bageribranschen genom alla de lussebullar som säljs. Beräkningar visar att dagen även är viktig för svensk välfärd eftersom skatteintäkterna som försäljningen av lussebullar genererar kan bekosta 28 385 undersköterskor i hemtjänsten eller 25 515 ambulanssjukvårdare under en dag, fortsätter Martin.

Fakta lussebullar på luciadagen

  • Andel av svenska folket som åt minst en lussebulle på luciadagen 2019: 59 %
  • Antal kanelbullar som åts 13 dec 2019: 8 163 897
  • Uppskattat snittpris för lussebullar på bageri: 20 kr
  • Skatteintäkter som kanelbullens dag genererar: 34 828 680 kr
  • Välfärdstjänster som under en dag kan finansieras av skatteintäkterna från Kanelbullens dag:** Undersköterskor i hemtjänsten: 28 385, eller Ambulanssjukvårdare: 25 515

Källa: *GfK **Svenskt Näringsliv/Välfärdsskaparna

relaterat

Nya ICA-Stig avslöjas i slutet på januari
Kampanj

Nya ICA-Stig avslöjas i slutet på januari

Nästa vecka gör Loa Falkman sin sista film i rollen som ICA-Stig. Hans efterträdare avslöjas den 31 januari och varje vecka fram till dess presenteras nya ledtrådar i reklamfilmerna och i ICAs övriga kanaler.

Stöttar barer med Irish Coffee-kit
corona

Stöttar barer med Irish Coffee-kit

Den irländska whiskeyproducenten donerar Irish Coffee-kit till barer och restauranger så att deras besökare kan göra en perfekt Irish Coffee hemma.

Besök The Hendrick’s Gin Palace tillsammans med facebookgruppen Vi som älskar gin!!
Event

Ginproducenten bjuder in till livesänt event

Under ett livesänt event den 18 december får vi möta ginproducentens Master Distiller och Global Brand Ambassador som tillsammans ger en exklusiv rundtur av destilleriet där tittarna har möjlighet att ställa sina frågor live.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.