Carlsberg stöttar restaurangbranschen i landsomfattande kampanj
Foto: Carlsberg

Landsomfattande kampanj stöttar restaurangbranschen

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Initiativet ”Stammisglaset” handlar om att hjälpa krogar i en svår situation samt uppmärksamma den positiva kraft som Sveriges restauranger står för.

Restaurangnäringen är en av de branscher som är hårdast drabbad av coronapandemin. Nu går bryggeriföretaget Carlsberg Sverige ut i en landsomfattande kampanj för att stötta restauranger över hela Sverige.

– Vi vill göra vad vi kan för att för att bidra till en livskraftig restaurangbransch. Därför lanserar vi nu vår största restaurangkampanj någonsin, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige.

Syftet med Stammisglaset är att hylla den speciella relationen mellan en restaurang och dess stammisar och samtidigt hjälpa Sveriges restauranger igenom en tuff tid. Stammisglaset är ett unikt specialdesignat glas som endast görs i ett exemplar per krog och som auktioneras ut på Tradera till högstbjudande. Alla intäkter från auktionen går oavkortat till den specifika restaurangen.

– Det är många i restaurangsverige som har det svårt just nu. Vi vet inte exakt hur sommaren, hösten eller ens framtiden kommer se ut. Men vi vet att vi alla kan göra skillnad. Med Stammisglaset vill vi på Carlsberg Sverige hjälpa restauranggäster att stödja just sina favoritställen, även om de inte kan eller vill besöka dem just nu. Kampanjen är också en påminnelse om den starka relationen mellan gästen och restaurangen, säger Peter Hammarstedt.

Stammisglaset är ett landsomfattande initiativ där över 600 restauranger deltar. Kampanjen lanseras den 15 juni och pågår till och med den 28 juni. Alla som har en favoritkrog har möjlighet att buda hem ett eget stammisglas på tradera.se. Samtidigt dubblar Carlsberg Sverige det totala beloppet, upp till en miljon kronor, som auktionerna tillsammans inbringar. Bidraget från Carlsberg Sverige fördelas sedan jämt till alla restauranger som har varit med. Under augusti levereras glasen till krogarna, ett glas för varje krog, som står i baren och väntar på dess vinnare.

– Vi vill hylla alla Stammisar från norr till söder och påminna om att det är nu som just deras favoritställe behöver hjälp, säger Peter Hammarstedt.

Mer information om Stammisglaset och aktuella bud finns här.

relaterat

Årets Kock 2020 blir ett digitalt event under flera dagar med final 17 september
Utmärkelser

Årets Kock livesänds via TV4-Gruppen

Finalen i Årets Kock, där 8 kockar gör upp om titeln Årets Kock 2020 hålls den 17 september och blir som tidigare kommunicerat ett digitalt event i år.

Nya krögare tar över med eld och rök
Restaurang

Nya krögare tar över med eld och rök

När nya fjälldestinationen nu går mot sin andra säsong är det med nya smaker. Nu är det klart att krögartrion David Gard, Daniel Karlström och Albin Roos Hansson kommer att ta över anläggningens restaurang.

Risenta fyller 80 år – och relanseras
Hållbart

Varumärket fyller 80 år – och relanseras

Året är 1940. Andra världskriget rasar och i Sverige råder matbrist. Då bestämmer sig entreprenören Uno Grindby för att börja importera ris till den hungriga befolkningen.

Svenskarna firar med riesling i augusti
Event

Svenskarna firar med riesling i augusti

Sista veckan i augusti kommer restauranger och vinbarer att återigen korka upp sina bästa rieslingviner för att hylla den ljusgröna druvan under årets Riesling Week.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.