Carlsberg stöttar restaurangbranschen i landsomfattande kampanj
Foto: Carlsberg

Landsomfattande kampanj stöttar restaurangbranschen

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Swedish Tonic

Initiativet ”Stammisglaset” handlar om att hjälpa krogar i en svår situation samt uppmärksamma den positiva kraft som Sveriges restauranger står för.

Restaurangnäringen är en av de branscher som är hårdast drabbad av coronapandemin. Nu går bryggeriföretaget Carlsberg Sverige ut i en landsomfattande kampanj för att stötta restauranger över hela Sverige.

– Vi vill göra vad vi kan för att för att bidra till en livskraftig restaurangbransch. Därför lanserar vi nu vår största restaurangkampanj någonsin, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige.

Syftet med Stammisglaset är att hylla den speciella relationen mellan en restaurang och dess stammisar och samtidigt hjälpa Sveriges restauranger igenom en tuff tid. Stammisglaset är ett unikt specialdesignat glas som endast görs i ett exemplar per krog och som auktioneras ut på Tradera till högstbjudande. Alla intäkter från auktionen går oavkortat till den specifika restaurangen.

– Det är många i restaurangsverige som har det svårt just nu. Vi vet inte exakt hur sommaren, hösten eller ens framtiden kommer se ut. Men vi vet att vi alla kan göra skillnad. Med Stammisglaset vill vi på Carlsberg Sverige hjälpa restauranggäster att stödja just sina favoritställen, även om de inte kan eller vill besöka dem just nu. Kampanjen är också en påminnelse om den starka relationen mellan gästen och restaurangen, säger Peter Hammarstedt.

Stammisglaset är ett landsomfattande initiativ där över 600 restauranger deltar. Kampanjen lanseras den 15 juni och pågår till och med den 28 juni. Alla som har en favoritkrog har möjlighet att buda hem ett eget stammisglas på tradera.se. Samtidigt dubblar Carlsberg Sverige det totala beloppet, upp till en miljon kronor, som auktionerna tillsammans inbringar. Bidraget från Carlsberg Sverige fördelas sedan jämt till alla restauranger som har varit med. Under augusti levereras glasen till krogarna, ett glas för varje krog, som står i baren och väntar på dess vinnare.

– Vi vill hylla alla Stammisar från norr till söder och påminna om att det är nu som just deras favoritställe behöver hjälp, säger Peter Hammarstedt.

Mer information om Stammisglaset och aktuella bud finns här.

relaterat

Nätförsäljningen av alkoholfri öl slår rekord
Alkoholfritt

Nätförsäljningen av alkoholfri öl slår rekord

Alkoholfria drycker har blivit allt mer populärt i Sverige de senaste åren, särskilt alkoholfri öl. Nu visar färsk statistik att försäljningen av alkoholfri öl på nätet har slagit rekord i coronatider.

Världens bästa bar finns i London
Utmärkelser

Världens bästa bar finns i London

Den 5 november direktsändes prisutdelningen, där över 500 internationella personer med insyn i branschen har röstat fram världens 50 bästa barer.

Rekrytering

Han ska stärka organisationen i Norden

The Livekindly collective, som nyligen förvärvade det svenska varumärket Oumph!, anställer nu Kieran Youngman som General Manager för den nordiska marknaden.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.