annons

Halvflaskan ökar kraftigt under pandemin
Foto: Heléne Pe

Halvflaskan ökar kraftigt under pandemin

Under 2020 ökade försäljningen av vin på halvflaska rejält. Det är främst dyrare viner över 70 kronor per flaska som haft den största uppgången.

Under 2020 ökade försäljningen av vin på halvflaska rejält. Det är främst dyrare viner över 70 kronor per flaska som haft den största uppgången.

Under 2020 ökade den totala försäljningen av vinflaskor på halvflaska i samtliga kategorier med 11 procent. För segmentet rött, vitt och mousserande vin i prisklassen över 70 kronor per flaska var ökningen hela 30 procent. Det fjärde kvartalet då restriktionerna var som hårdast gick försäljningen av röda halvflaskor i segmentet upp med 53 procent, vita halvflaskor med 33 procent och mousserande halvflaskor med 45 procent.

Hos den svenska vinimportören Wine Affair märks ökningen tydligt genom viner som Petit Chablis från La Chablisienne, Côtes du Rhône Rouge från E.Guigal och Taittinger Champagne.

– Pandemin gör att allt fler upptäcker halvflaskan. Förklaring ligger sannolikt i att ensamhushållen köper halvflaskor istället för att gå på krogen samtidigt som hemmamiddagarna har färre gäster. Halvflaskan gör det möjligt att dricka olika viner till både förrätt, varmrätt och dessert även om man bara är två till bordet, säger Lotta Lidén som är vd på Wine Affair.

Den totala vinförsäljningen på Systembolaget har ökat med 9 procent i volym under 2020 vilket härleds till minskat resande samt färre restaurangbesök. Inom samtliga kategorier är det försäljningen av dyrare viner som har ökat mest.

relaterat

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.