Hälften av svenskarna vill ha ekologisk julmat
Foto: Mostphotos

Hälften av svenskarna vill ha ekologisk julmat

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Mer än hälften av svenskarna tycker att det är viktigt att julmaten är ekologisk. Det visar Naturskyddsföreningens nya undersökning.

Även när det kommer till julklapparna är det många som tänker på miljön. Nästan varannan svensk tycker det är viktigt att köpa julklappar som inte påverkar miljön eller klimatet negativt.

– Ekologiskt producerad mat är en viktig del i den gröna omställning som just nu pågår. Det är därför glädjande att över hälften av Sveriges befolkning vill ha ekologisk mat på julbordet. När vi är många som väljer eko blir resultatet att en mindre andel av jordbruksmarken i Sverige och i andra länder besprutas med kemiska bekämpningsmedel, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Karin Lexén.

I en ny Novusundersökning har Naturskyddsföreningen tittat närmare på hur svenskarna väger in frågor om miljö och klimat i sin julhandel. Undersökningen visar att mer än varannan svensk (51 %) tycker att det är viktigt att julmaten är ekologisk. Däremot är det få som tycker att det är viktigt med vegetarisk mat, endast två av tio tycker att det är viktigt att handla vegetarisk julmat.

– Naturens variationsrikedom, den biologiska mångfalden, är nära sammanlänkad med klimatet och helt grundläggande för en planet i balans. Att äta ekologisk mat bidrar i allra högsta grad till att rädda vår planet, säger Karin Lexén.

Undersökningen visar att ekologisk mat är viktigast hos den kvinnliga delen av befolkningen – nära tre av fem kvinnor (58 %) uppger att det är mycket eller ganska viktigt att maten på årets julbord är ekologisk.

Varannan svensk väljer bort julklappar som påverkar miljön negativt
Om alla levde och shoppade som vi i Sverige gör i dag skulle vi behöva fyra jordklot, men medvetenheten om hållbar konsumtion verkar ha ökat denna jul. När det gäller julklappsköp visar undersökningen att nästan hälften (47 %) tycker att det är mycket eller ganska viktigt att julklapparna inte påverkar miljön eller klimatet negativt.

– Det ger hopp att så många ändå tänker på miljön och klimatet när de handlar julklappar. För att undvika en klimatkatastrof, rädda den biologiska mångfalden och avgifta samhället krävs en radikal omställning där förändrad konsumtion är avgörande, säger Karin Lexén.

En hållbar konsumtion handlar om att producera och konsumera inom planetens gränser. Just nu tar vi ut mer naturresurser än vad naturen hinner återskapa. Svenskarnas konsumtion orsakar utsläpp på cirka nio ton per person och år. För att nå Parisavtalet och Sveriges miljömål behöver de globala utsläppen minska till mindre än ett ton per person och år till 2050.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Naturskyddsföreningen. Syftet med undersökningen är att undersöka allmänhetens inställning till klimatvänliga julklappar samt ekologisk och vegetarisk julmat. Den 10–15 december 2020 genomfördes 1067 webbintervjuer via Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Frågor

Hur viktigt eller oviktigt är det för dig att köpa julklappar som inte påverkar miljön eller klimatet negativt?

TotaltManKvinna
Mycket viktigt8 %7 %9 %
Ganska viktigt39 %34 %44 %
Ganska oviktigt26 %29 %23 %
Mycket oviktigt11 %17 %6 %
Vet inte8 %6 %10 %
Köper inte julklappar9 %8 %9 %

Hur viktigt eller oviktigt är det för dig att maten som handlas inför jul är ekologisk?

TotaltManKvinna
Mycket viktigt10 %8 %11 %
Ganska viktigt41 %36 %47 %
Ganska oviktigt32 %35 %30 %
Mycket oviktigt13 %20 %7 %
Vet inte3 %2 %5 %

Hur viktigt eller oviktigt är det för dig att maten som handlas inför jul är vegetarisk?

TotaltManKvinna
Mycket viktigt6 %3 %9 %
Ganska viktigt11 %9 %13 %
Ganska oviktigt26 %23 %28 %
Mycket oviktigt56 %63 %48 %
Vet inte1 %1 %1 %

relaterat

Bara gubbar i topp – i år igen
Öl

Bara gubbar i topp – i år igen

För tredje året i rad har branschorganisationen Sveriges Bryggerier kartlagt vilken kändis det svenska folket helst skulle vilja dricka en öl med.

Plocka din smaksymfoni på Hallongården
sommar

Plocka din smaksymfoni på Hallongården

Anna Biärsjö driver den anrika släktgården Hallongården tillsammans med sin föräldrar Johan och Kerstin och maken Ola Biärsjö. Självplocket av bär och blommor är i full gång för sjunde säsongen.

De bästa städerna för kaffeälskare
Kaffe

De bästa städerna för kaffeälskare

Kaffe, den universellt älskade drycken vi inte kan få nog av. Med mängder av varianter och minst lika många kaffeställen över hela världen, vilken huvudstad är mest besatt av kaffe?

Ökat intresse för take away
Hemleverans

Ökat intresse för take away

Dometic har gjort en kartläggning av svenskarnas take away-vanor i samarbete med Food & Friends. Siffrorna, som nu presenteras för första gången, visar att konsumenterna efterfrågar en förbättring i branschen.

Designa din egen G&T i sommar på Gordon’s Staycay Tour
Event

Designa din egen G&T i sommar

Gordon’s populära sommarkiosk återvänder i sommar och besöker hotspots över hela Sverige, Danmark och Norge och erbjuder en av våra mest älskade sommarcocktails med en staycation-twist.

Nu kommer Sveriges första pantbara vinförpackningar
Miljö

Nu kommer Sveriges första pantbara vinförpackningar

Att panta förpackningar via mobilen när det är dags att återvinna blir alltmer populärt hos svenska konsumenter. I början på juli 2021 kommer de första pantbara vinförpackningarna genom Bower att finnas i butik i Sverige.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.