Hälften av svenskarna vill ha ekologisk julmat
Foto: Mostphotos

Hälften av svenskarna vill ha ekologisk julmat

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Mer än hälften av svenskarna tycker att det är viktigt att julmaten är ekologisk. Det visar Naturskyddsföreningens nya undersökning.

Även när det kommer till julklapparna är det många som tänker på miljön. Nästan varannan svensk tycker det är viktigt att köpa julklappar som inte påverkar miljön eller klimatet negativt.

– Ekologiskt producerad mat är en viktig del i den gröna omställning som just nu pågår. Det är därför glädjande att över hälften av Sveriges befolkning vill ha ekologisk mat på julbordet. När vi är många som väljer eko blir resultatet att en mindre andel av jordbruksmarken i Sverige och i andra länder besprutas med kemiska bekämpningsmedel, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Karin Lexén.

I en ny Novusundersökning har Naturskyddsföreningen tittat närmare på hur svenskarna väger in frågor om miljö och klimat i sin julhandel. Undersökningen visar att mer än varannan svensk (51 %) tycker att det är viktigt att julmaten är ekologisk. Däremot är det få som tycker att det är viktigt med vegetarisk mat, endast två av tio tycker att det är viktigt att handla vegetarisk julmat.

– Naturens variationsrikedom, den biologiska mångfalden, är nära sammanlänkad med klimatet och helt grundläggande för en planet i balans. Att äta ekologisk mat bidrar i allra högsta grad till att rädda vår planet, säger Karin Lexén.

Undersökningen visar att ekologisk mat är viktigast hos den kvinnliga delen av befolkningen – nära tre av fem kvinnor (58 %) uppger att det är mycket eller ganska viktigt att maten på årets julbord är ekologisk.

Varannan svensk väljer bort julklappar som påverkar miljön negativt
Om alla levde och shoppade som vi i Sverige gör i dag skulle vi behöva fyra jordklot, men medvetenheten om hållbar konsumtion verkar ha ökat denna jul. När det gäller julklappsköp visar undersökningen att nästan hälften (47 %) tycker att det är mycket eller ganska viktigt att julklapparna inte påverkar miljön eller klimatet negativt.

– Det ger hopp att så många ändå tänker på miljön och klimatet när de handlar julklappar. För att undvika en klimatkatastrof, rädda den biologiska mångfalden och avgifta samhället krävs en radikal omställning där förändrad konsumtion är avgörande, säger Karin Lexén.

En hållbar konsumtion handlar om att producera och konsumera inom planetens gränser. Just nu tar vi ut mer naturresurser än vad naturen hinner återskapa. Svenskarnas konsumtion orsakar utsläpp på cirka nio ton per person och år. För att nå Parisavtalet och Sveriges miljömål behöver de globala utsläppen minska till mindre än ett ton per person och år till 2050.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Naturskyddsföreningen. Syftet med undersökningen är att undersöka allmänhetens inställning till klimatvänliga julklappar samt ekologisk och vegetarisk julmat. Den 10–15 december 2020 genomfördes 1067 webbintervjuer via Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Frågor

Hur viktigt eller oviktigt är det för dig att köpa julklappar som inte påverkar miljön eller klimatet negativt?

TotaltManKvinna
Mycket viktigt8 %7 %9 %
Ganska viktigt39 %34 %44 %
Ganska oviktigt26 %29 %23 %
Mycket oviktigt11 %17 %6 %
Vet inte8 %6 %10 %
Köper inte julklappar9 %8 %9 %

Hur viktigt eller oviktigt är det för dig att maten som handlas inför jul är ekologisk?

TotaltManKvinna
Mycket viktigt10 %8 %11 %
Ganska viktigt41 %36 %47 %
Ganska oviktigt32 %35 %30 %
Mycket oviktigt13 %20 %7 %
Vet inte3 %2 %5 %

Hur viktigt eller oviktigt är det för dig att maten som handlas inför jul är vegetarisk?

TotaltManKvinna
Mycket viktigt6 %3 %9 %
Ganska viktigt11 %9 %13 %
Ganska oviktigt26 %23 %28 %
Mycket oviktigt56 %63 %48 %
Vet inte1 %1 %1 %

relaterat

Nya ICA-Stig avslöjas i slutet på januari
Kampanj

Nya ICA-Stig avslöjas i slutet på januari

Nästa vecka gör Loa Falkman sin sista film i rollen som ICA-Stig. Hans efterträdare avslöjas den 31 januari och varje vecka fram till dess presenteras nya ledtrådar i reklamfilmerna och i ICAs övriga kanaler.

Stöttar barer med Irish Coffee-kit
corona

Stöttar barer med Irish Coffee-kit

Den irländska whiskeyproducenten donerar Irish Coffee-kit till barer och restauranger så att deras besökare kan göra en perfekt Irish Coffee hemma.

Besök The Hendrick’s Gin Palace tillsammans med facebookgruppen Vi som älskar gin!!
Event

Ginproducenten bjuder in till livesänt event

Under ett livesänt event den 18 december får vi möta ginproducentens Master Distiller och Global Brand Ambassador som tillsammans ger en exklusiv rundtur av destilleriet där tittarna har möjlighet att ställa sina frågor live.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.