Gott betyg till alkoholbranschen
Foto: Sveriges Bryggerier

Gott betyg till alkoholbranschen

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

annons

Initiativet med Alkoholgranskingmannen, AGM, fyller 15 år under 2021. Mängden reklam ökar rejält men inte antalet anmälningar.

– Alkoholbranschen är det mest seriösa som jag jobbat med. Företagen är skötsamma och kunskapsnivån är hög, säger Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström.

Alkoholgranskningsmannen är ett initiativ från Sveriges Bryggerier samt Sprit- & Vinleverantörernas förening. Satsningen hade premiär 2006 och sedan 2011 är det Mattias Grundström som innehar den positionen.

Han har under sina tio år sett en stor förändring när det gäller alkoholreklam, men ger branschen ett väldigt högt betyg.

– De första åren tittade man mycket på tidningsreklam och så småningom e-postutskick. Då sågs reklamen som mer av en investering, i dag har de flesta varumärken sina egna konton i sociala media till jämförelsevis väldigt låg kostnad, säger Grundström.

Han är väldigt nöjd med hur alkoholbranschen, såväl producenter som importörer och distributörer, hanterar sina konton. Svenska företag följer de regler och lagar som finns i väldigt stor utsträckning.

– Det görs väldigt många mycket mer reklam i dag och ändå har anmälningarna gått ner, och även den totala alkoholkonsumtionen har gått ner. Den här branschen vill göra rätt och vara ansvarsfull och det märks.

Spridandet av kunskap har varit en viktig del i Alkoholgranskningsmannen, och de utbildningar som håller för att utbilda medlemmarna i Sprit- & Vinleverantörernas förening och Sveriges Bryggerier har varit uppskattade.

– Vi har lyckats med att presentera reglerna så att medlemmarna förstår och accepterar vad som gäller. Medlemmarna kan också ringa och fråga om aktuella situationer som uppstår vilket gör att vårt preventiva arbeta har varit väldigt framgångsrikt.

15-årsjubileet kommer att uppmärksammas på olika sätt och för Mattias Grundström fortsätter det förebyggande arbete. Inte minst handlar det då om att se till att alla gör rätt i sociala media.

– Många producenter har också privata konton och lagen är tydlig med att man inte får agera annorlunda där. Det svåra är många gånger att avgöra vad som är information och vad som är reklam, menar Grundström.

relaterat

Nu ska Sveriges bästa sommelier koras
Tävling

Nu ska Sveriges bästa sommelier koras

Nu drar tävlingen igång som ska kora Sveriges bästa kvinnliga sommelier. Bakom LiIy Bollinger Award står det anrika champagnehuset Bollinger och Arvid Nordquist.

Brasserie Astoria öppnar 15 mars
Restaurang

Brasserie Astoria öppnar 15 mars

I mars öppnar Frantzén Groups nya restaurang på Nybrogatan 15. Brasserie Astoria består av en kulturmärkt foajé, stor bar, matsal, bakficka ett öppet kök samt en vinbar.

Alkoholstoppet skadar jobb och företag
corona

Alkoholstoppet skadar jobb och företag

Regeringens beslut att förlänga alkoholstoppet trots att smittspridningen på restaurang är nästan obefintlig skadar jobb och företag. Nu måste det komma ett direkt stöd till alla de restauranger som tvingas stänga, anser Visita.

Över 40 nya bryggerier i Sverige 2020
öl

Över 40 nya bryggerier i Sverige 2020

Under 2020 startade över 40 nya bryggerier och i dag finns hela 453 bryggerier i landet. Antalet nya bryggerier visar förstås på det stora ölintresset som finns i Sverige och som växer sig starkare för varje år.

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

Nyhetsbrev

Ta del av nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.