För att fira sitt tioårsjubileum vill producenten uppmärksamma och ge sitt stöd till världens apor som är på gränsen till utrotning.
Den 29 maj lanserades sex exklusiva upplagor av Monkey 47, vars etiketter är klädda med utrotningshotade primater som idag lever under akuta omständigheter. Flaskorna i kampanjen ”Sad but true” säljs tomma, men löftet bakom initiativet är allt annat än tomt – vinsten doneras till Världsnaturfonden (WWF)
Omständigheterna bakom idén grundar sig i en problematik som är både sorglig och akut. I biologiska termer har vi människor också varit primater – men vi är inte en av de 283 arterna vars existens är hotad i nuläget. Människan är i många fall anledningen till den kritiska situationen för så många djurarter, och ligger bakom två av de största hoten för många djurarter; skogsskövling och tjuvjakt.
För att fira sitt tioårsjubileum, har Monkey 47 bestämt sig att ge tillbaka via välgörenhet. Under en begränsad tid har Monkey 47s apa gett upp sin rättmätiga plats på flaskan till förmån för sex av sina utrotningshotade primatvänner; Milton’s Titi, Cercopithecus roloway, Västlig gorilla, Borneoorangutang, Vanlig lejontamarin samt Näsapan. Trots att flaskinnehållet är av stort värde, planeras utgåvorna att säljas tomma.
Vinsten från försäljningen av de exklusiva utgåvorna kommer att doneras till WWF, organisationen som kämpar för att skydda världens primater och livsmiljöer samt befrämjar minskad användning av jordens resurser.
– Till vårt tioårsjubileum var det dags att ge tillbaka genom att uppmärksamma och samla in pengar till de apor som just nu lever i en oviss framtid. Vi hoppas att våra lojala kunder, trots avsaknaden av gin i produkterna, kommer att stödja oss i processen att förbättra livet för dessa magnifika djur, säger Lisa Seifert, Brand Manager Pernod Ricard.
De sex exklusiva utgåvorna i ”Sad but true”-kampanjen kan köpas under en begränsad tid på Monkey 47s hemsida.