annons

Espresso House bekämpar ensamhet
Foto: Espresso House

Espresso House bekämpar ensamhet

Julen närmar sig och inför säsongen introducerar Espresso House konceptet CupTogether i syfte att bekämpa ensamhet i samhället.

Julen närmar sig och inför säsongen introducerar Espresso House konceptet CupTogether i syfte att bekämpa ensamhet i samhället.

Under hela november och december kommer Espresso House att skänka 1 krona till Maskrosbarn för varje såld kopp bryggkaffe.

– Med en kopp i taget kommer vi att arbeta mot ensamhet. Genom att donera till Maskrosbarn under hela julen är CupTogether startskottet för ett långsiktigt engagemang för Espresso House, säger Stina Möller, Country Manager Espresso House Sverige.

Kaffe är inte bara en dryck att njuta, utan också en social aktivitet som knyter samman människor. Nu när samhället öppnar upp igen efter pandemin bjuder Espresso House in människor att träffas över en kopp kaffe. Coffee shops är en mötesplats för alla tillfällen och för alla människor: för att umgås, för arbetsmöten eller för en paus på egen hand. Den varma atmosfären och ett välkomnande Hej! från baristorna bjuder in alla gäster till en mysig fikastund.

Den här säsongen har Espresso House valt att donera pengar till Maskrosbarn i deras arbete att stötta barn vars föräldrar lider av missbruk, psykisk sjukdom eller utsätter dem för våld.

– Vi möter många barn och unga i våra shopar. En del sitter ensamma, stannar länge, gör sina läxor hos oss och går inte hem som sina kompisar. Ensamhet och känslan av att stå utanför finns i många olika former i vårt samhälle, säger Stina Möller.

– Vi är så tacksamma att Espresso House valt att lyfta de barn vi arbetar för och frågor kring ensamhet, som nu är mer aktuellt än någonsin. Barnen vi möter känner sig ensamma i sin situation och vet inte om att det är många som har det som dem. En halv miljon barn har en förälder med missbruk eller psykisk sjukdom. För gåvorna kan fler barn få stöd av trygga vuxna, en gemenskap, möjlighet att leka och bara vara barn, säger Marlene Lundli, insamlingsansvarig på Maskrosbarn.

Donationerna på 1 krona per såld kopp filterkaffe pågår från den 4 november 2021 till den 4 januari 2022 i alla kaféer och omfattar försäljning över disk, förbeställning och prenumeration.

För julsäsongen erbjuder Espresso House två filterkaffe: Christmas Brew som är en traditionell säsongsblandning som återkommer i Espresso House sortiment sedan många år tillbaka och Signature Brew som är en medium rostblandning.

Om Maskrosbarn
Maskrosbarn är en barnrättsorganisation som stöttar barn 13-19 år vars föräldrar har ett missbruk, psykisk sjukdom eller utsätter dem för våld. Maskrosbarn har sedan starten 2005 mött tusentals ungdomar genom vår lägerverksamhet, coachprogram, ungdomsgårdar och vårt stöd online Ungdomar berättar dagligen för oss om missförhållanden och orättvisor de upplever i samhället. På deras uppdrag bedriver vi därför även ett kunskapshöjande arbete för alla som arbetar med barn i utsatthet samt ett påverkansarbete för att förbättra lagar, processer och system.

Om CupTogether
Med konceptet CupTogether bjuder Espresso House in människor att träffas över en kopp kaffe. CupTogether är utgångspunkten för Espresso House långvariga engagemang för att bryta tabun och bekämpa ensamhet i samhället. I jul börjar vi samla in pengar till organisationer som arbetar för att förebygga ensamhet – en kopp i taget.

relaterat

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.