Johan & Nyström inleder ett samarbete med Uppsalabaserade Havredals och börjar därmed servera havredrycken i sina prisbelönta konceptbutiker.
Det populära kafferosteriet, med tre konceptbutiker i Stockholm har sett en stor ökning bland kunder som väljer just havredryck istället för mjölk i sitt kaffe. Samtidigt vill många kunder se fler lokala alternativ.
– Vi försöker jobba med lokala leverantörer i så stor utsträckning som möjligt. Havredals produkt passar oss väl, vi gillar att de jobbar med svenska råvaor, färre tillsatser samtidigt som deras produkter har en smakprofil som matchar vårt kaffe, säger Anders Folmer Fredblad, Inköpare.
Havredals som lanserade sin dryck i början av 2020 siktar på att göra en större satsning mot caféer under 2021.
– Än sålänge har det varit caféerna som hör av sig till oss och är nyfikna på produkterna, och vi ser en stor potential att nå ut till fler under 2021. Vi tror på ett rejält uppsving i takt med att restriktionerna släpper. Då kommer vi även att bredda produktportföljen med fler varianter för att tillgodose caféernas önskemål, säger Jens Johnsson, kommunikationsansvarig på Havredals.