annons

20190129-Orkla

Orkla Foods Sverige stöttar Kockduellen



Färre väljer restauranglinjen på gymnasiet och bristen på kockar har blivit ett allt större problem för restaurangbranschen. För att inspirera högstadieelever till att välja kockyrket stöttar Orkla Foods Sverige Kockduellen 2019.

Andelen sökande till restaurang- och livsmedelsprogrammet på Sveriges gymnasieskolor minskar. Inför läsåret 2018/19 var det enligt Skolverket 1,6 procent av den totala andelen sökande till de nationella programmen som sökte det programmet. Det gör restaurangprogrammet till ett av de minst populära gymnasieprogrammen.

Bristen på kockar större än någonsin. Det drabbar inte bara våra kunder inom restaurangbranschen och storkök inom offentlig sektor utan även alla restauranggäster, elever och vårdtagare som vill äta god mat varje dag. Därför väljer vi nu att engagera oss i kockbristen och stötta ett så gott initiativ som Kockduellen, säger Ellinor Persson, marknadschef för FoodSolutions på Orkla Foods Sverige.

Kockduellen är en rikstäckande matlagningstävling för högstadieelever i årskurs 8 och 9. Tävlingen arrangeras av branschorganisationen för den svenska besöksnäringen Visita. Syftet är att öka intresset för en karriär inom restaurangbranschen och kunskapen om vad kockyrket innebär. 5000 elever från 25 olika städer deltar i år.

– Att ha en stor och viktigt leverantör som Orkla som partner till Kockduellen ger eleverna möjlighet att jobba med bra och innovativa råvaror. Det visar också på att Orkla vill vara med och jobba för att stärka besöksnäringens kompetensförsörjning, säger Emelie Jönsson, projektledare Kockduellen.

Att Orkla Foods Sverige stöttar Kockduellen innebär bland annat att Anamma Formbar Färs är huvudråvara i årets råvarukorg som används i alla stadsfinaler. Johan Liljegren och Mattias Sjöblom, kockar och gastronomiska utvecklare på Orkla Foods Sverige, sitter även med i juryn i stadsfinalerna i Region Syd, dels för att utse vinnare och dels för att dela med sig av sina erfarenheter från kockyrket. Vinnarna i Region Syd får förutom finalplats i Stockholm även ett studiebesök på Orkla Foods Sverige för att lära sig mer om hur man kan arbeta som kock på ett livsmedelsföretag. Den 7:e februari utses vinnarna av Kockduellen då Riksfinalen går av stapel på Restaurangakademin.



Notis.
Orkla Foods Sverige gör god mat som gör gott. Vi ser till att du kan äta mer av det som är gott för dig, din hälsa, miljön och för samhället i stort. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 5 miljarder kronor årligen och runt 1 500 anställda i Malmö, Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro.

relaterat

7-Elevens S-semla
Bakverk

7-Elevens S-semla med sötsyrligt

I år presenterar 7-Eleven en helt ny semla toppad med ett surt S-märke. Årets smak är en oväntad kombination och för tankarna tillbaka till 90-talet med sötsyrligt godis.

32169029-glass-of-ice-lemon-tea

Te i mocktails och cocktails

Tekompaniet besökte Sri Lanka och Dilmah School of tea för att uppleva te på plats i Ceylon-teets land. Deltagarna kom hem med en rad nya

Semla+Mattrender+2020

Sveriges bästa semlor utsedda

Stigs Konditori i Gullringen vann för tredje året i rad Arlas semmeltävling om vem som gör den bästa semlan i landet. Vinnarreceptet förblir dock en

scrabble-tiles-in-blue-ceramic-plate-2377164

Ökat intresse för vegetarisk skolmat

En stor majoritet av Sveriges kommuner arbetar medvetet med att erbjuda växtbaserade alternativ i skolmaten och intresset bland skoleleverna ökar. Klimatpåverkan är det starkaste motivet

3.Anton+Kardell+Årets+Unga+Kock+SK+Mat+Mattrender+2020

Han är Årets Unga Kock 2020

Anton Kardell från Göteborg vann tävlingen Årets Unga Kock 2020 på Stockholms Hotell & Restaurangskola. Anton går nu vidare till världsfinalen i Paris i september. Årets

Gabriel Jonsson LoRes

Mästerkock blir Lönnebergas ambassadör

Vinnaren av TV4:s program Sveriges mästerkock 2019, Gabriel Jonsson från Visby, är Lönnebergas nye ambassadör. Gabriel ska inspirera konsumenterna med recept och matlagningstips för bland

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.