annons

20190117-Michelin

​Värmland lockar måltidsturister



Värmland deltar i Visit Swedens nya koncept The Edible Country där man erbjuder Sverige som den största gör-det-själv-restaurangen. Här kan besökare i Sverige och Värmland tillaga sin egen gourmetmat i mitt ute i naturen i vår naturliga restaurang.

De svenska Michelinkockarna Titti Qvarnström, Niklas Ekstedt, Jacob Holmström och Anton Bjuhr, har tagit fram en meny med inspiration av svenska landskap och ingredienser som går att hitta i vår natur, i skog, bland fält och i sjöar. Vid en bokning får besökaren tillgång till ett kitchenkit med nödvändig utrustning och instruktioner för att tillaga rätterna i gör-det-själv-restaurangen mitt i den svenska naturen.

Utvalda journalister från USA, United Kingdom, Frankrike och Tyskland har redan bjudits in till ett exklusivt pressevent för att testa konceptet ”The Edible Country” och uppleva den svenska naturnära livsstilen på ett nytt och innovativt sätt.

The Edible Country är en upplevelse av mat i världsklass med kombinationen av vår natur, smakerna av våra råvaror och några av de renaste ingredienserna i världen. Nu öppnar bokningarna till naturrestaurangerna för besökare och Sverige har förvandlats till världens största gourmetrestaurang där du ges möjlighet att laga mat ute i det fria med alla de positiva hälsoeffekter som en naturnära livsstil ger.

Det värmländska handgjorda träbordet är placerat mitt i naturreservatet vid Kittelfältet på Brattforsheden. Det geografiska läget främjar samverkan mellan Hagfors, Filipstad och Karlstads kommuner som tillsammans med Visit Värmland under året kommer att skapa olika bokningsbara upplevelser för besökaren kring bordet.

– Det innebär mycket positivt för Värmland och vår destinations attraktivitet att lyftas i dessa internationella sammanhang. Att dessutom få visa upp vår fantastiska natur, en av våra absolut största tillgångar med ytterligare en dimension, som matsal med plats för goda vänner och inspirerande matlagning, det är spännande. Vi visar också på samverkan mellan nationella intressen att sälja Sverige och tre innovativa kommuner i vår region, det är vårt jobb är att locka fler internationella besökare till Värmland vi tror att detta är ett sätt som sticker ut i mediebruset säger, Visit Värmlands vd Mia Landin.



 

relaterat

7-Elevens S-semla
Bakverk

7-Elevens S-semla med sötsyrligt

I år presenterar 7-Eleven en helt ny semla toppad med ett surt S-märke. Årets smak är en oväntad kombination och för tankarna tillbaka till 90-talet med sötsyrligt godis.

32169029-glass-of-ice-lemon-tea

Te i mocktails och cocktails

Tekompaniet besökte Sri Lanka och Dilmah School of tea för att uppleva te på plats i Ceylon-teets land. Deltagarna kom hem med en rad nya

Semla+Mattrender+2020

Sveriges bästa semlor utsedda

Stigs Konditori i Gullringen vann för tredje året i rad Arlas semmeltävling om vem som gör den bästa semlan i landet. Vinnarreceptet förblir dock en

scrabble-tiles-in-blue-ceramic-plate-2377164

Ökat intresse för vegetarisk skolmat

En stor majoritet av Sveriges kommuner arbetar medvetet med att erbjuda växtbaserade alternativ i skolmaten och intresset bland skoleleverna ökar. Klimatpåverkan är det starkaste motivet

3.Anton+Kardell+Årets+Unga+Kock+SK+Mat+Mattrender+2020

Han är Årets Unga Kock 2020

Anton Kardell från Göteborg vann tävlingen Årets Unga Kock 2020 på Stockholms Hotell & Restaurangskola. Anton går nu vidare till världsfinalen i Paris i september. Årets

Gabriel Jonsson LoRes

Mästerkock blir Lönnebergas ambassadör

Vinnaren av TV4:s program Sveriges mästerkock 2019, Gabriel Jonsson från Visby, är Lönnebergas nye ambassadör. Gabriel ska inspirera konsumenterna med recept och matlagningstips för bland

annons

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra, anmäl dig till nyhetsbrevet nedan!

annons

  • Skny Btch

Nyhetsbrev

Ta del av recept och nyheter före alla andra!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev godkänner du våra allmänna villkor och vår personuppgiftspolicy.